ВІДПОВІДІ НА АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПО ТЕМІ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА РЕЄСТРАЦІЇ ФІНАНСОВОЇ КОМПАНІЇ ЩО НАДАЄ ПОСЛУГИ – ПЕРЕКАЗ КОШТІВ. ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ ЯКИМ ВИМОГАМ ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ ЩО НАДАЄ ФІНАНСОВУ ПОСЛУГУ – ПЕРЕКАЗ КОШТІВ ПОВИННА ВІДПОВІДАТИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЛІЦЕНЗІЇ НА ФІНАНСОВУ ДІЯЛЬНІСТЬ – ПЕРЕКАЗ КОШТІВ
Чи може суб'єкт господарювання - не фінансова установа, здійснювати діяльність з переказу грошових коштів? Згідно статті 4 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг", переказ грошових коштів - це вид фінансової послуги. Відповідно даний вид фінансової послуги може надавати той суб'єкт господарської діяльності, який зареєстрований як фінансова установа, та в установленому законодавством порядку отримав ліцензію на здійснення грошових переказів. Надавати фінансову послугу переказ грошових коштів суб'єкт господарювання, який не зареєстрований як фінансова установа - не може. Крім цього, надавати фінансові послуги з переказу грошових коштів може тільки той суб'єкт господарювання, який зареєстрований у формі юридичної особи.
- Вимоги до власних коштів фінансової компанії;
- Вимоги до директора, головного бухгалтера (компанії яка здійснює ведення бухгалтерського обліку у фінансовій компанії), відповідального за внутрішній фінансовий моніторинг;
- Вимоги до приміщення де знаходиться фінансова установа;
- Вимоги до внутрішніх документів згідно з якими здійснюється надання фінансовою компанією послуг з переказу грошових коштів, і так далі.
В які державні органи слід звернутися для отримання дозвільних документів на здійснення в Україні діяльності з переказу грошових коштів?
- Перше, необхідно зареєструвати сам суб'єкт господарювання. Відповідно, слід звернутися в державну реєстраційну службу за місцем, де буде знаходитися (юридична адреса) фінансової компанії.
- Після реєстрації юридичної особи, засновники фінансової компанії повинні сформувати статутний капітал у розмірі та порядку який встановлений законодавством України. Так само, директор фінансової компанії з переказу грошових коштів, головних бухгалтер - повинні відповідати вимогам встановленим законодавством до даної категорії працівників (мати відповідний трудовий стаж, пройти курси підвищення кваліфікації і так далі).
- Друге, слід звернутися в Нацкомфінпослуг, для надання даній компанії статусу фінансової компанії, і включення її до державного реєстру фінансових установ.
- Фінансова компанія може надавати фінансову послугу з переказу грошових коштів - тільки після отримання фінансовою компанією ліцензії на здійснення грошових переказів (ліцензія на надання фінансової послуги – (ліцензія - документ Національного банку, який засвідчує право небанківської фінансової установи надавати послуги з переказу коштів у національній валюті без відкриття рахунків). Необхідно подати до Національного банку України заяву, а так само, встановлені законодавством документи та інформацію, для видачі фінансовій компанії ліцензії на переказ грошових коштів в національній валюті гривні без зарахування їх на рахунок компанії.
- Четверте, фінансова компанія повинна бути членом платіжної системи.
- Платіжна система - платіжна організація, учасники платіжної системи та сукупність відносин, що виникають між ними при проведенні переказу коштів. Проведення переказу коштів є обов'язковою функцією, що має виконувати платіжна система.
- Внутрішньодержавна платіжна система - платіжна система, в якій платіжна організація є резидентом та яка здійснює свою діяльність і забезпечує проведення переказу коштів виключномежах України.
- Міжнародна платіжна система - платіжна система, в якій платіжна організація може бути як резидентом, так і нерезидентом і яка здійснює свою діяльність на території двох і більше країн та забезпечує проведення переказу коштів у межах цієї платіжної системи, у тому числі з однієї країни в іншу.
- юридична особа має більше ніж 20 учасників - фізичних осіб, то ключовими учасниками є 20 учасників - фізичних осіб, частки яких є найбільшими;
- однакові за розміром пакети корпоративних прав юридичної особи належать більше ніж 20 учасникам - фізичним особам, ключовими учасниками є всі фізичні особи, які володіють двома і більше відсотками корпоративних прав такої юридичної особи;
- проведення фінансових операцій (безпосередньо або її клієнтами), що не мають очевидної економічної доцільності (сенсу);
- проведення фінансових операцій, характер або наслідки яких дають підстави вважати, що вони можуть бути пов'язані з виведенням капіталів, легалізацією кримінальних доходів, фінансуванням тероризму, уникненням оподаткування, вчиненням інших злочинів, передбачених Кримінальним кодексом України тощо;
- проведення фінансових операцій, характер або наслідки яких дають підстави вважати, що вони можуть бути пов'язані з уникненням виконання вимог та обмежень, передбачених законодавством України з питань фінансового моніторингу;
- невикористання права відмови в проведенні клієнтами регулярних фінансових операцій, характер яких дає підстави вважати, що вони можуть бути пов'язані з використанням послуг небанківської фінансової установи для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму, фінансування розповсюдження зброї масового знищення чи вчинення іншого злочину;
- здійснення (безпосередньо або її клієнтами) фінансових операцій з використанням втрачених, викрадених, підроблених документів;
- здійснення фінансових операцій клієнта, який є публічним діячем, особою, близькою або пов'язаною з публічним діячем, щодо якого (якої) небанківська фінансова установа не має документально підтверджених відомостей стосовно джерел походження коштів (активів, прав на такі активи), достатніх для підтвердження його (її) реальних фінансових можливостей проводити чи ініціювати проведення відповідної фінансової операції;
- наявність договорів факторингу та/або договорів відступлення права вимоги, укладених небанківською фінансовою установою з банком або іншою особою, за якими небанківська фінансова установа набуває статусу кредитора щодо заборгованості, загальна сума якої перевищує 50 відсотків активів небанківської фінансової установи;
- подання Національному банку недостовірної(их) інформації/ документів/висновків.
- фінансову звітність, складену відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності, у складі форми № 1 "Баланс" ("Звіт про фінансовий стан"), форми № 2 "Звіт про фінансові результати" ("Звіт про сукупний дохід"), форми № 3 "Звіт про рух грошових коштів", форми № 4 "Звіт про власний капітал" і приміток до фінансової звітності або "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва" за попередній звітний рік;
- висновок аудитора (аудиторської фірми), відомості щодо якого (якої) включені до відповідного реєстру аудиторів та аудиторських фірм, які можуть проводити аудиторські перевірки фінансових установ, складений за підсумками проведеної перевірки достовірності та повноти річної фінансової звітності, її відповідності міжнародним стандартам фінансової звітності.
- відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів;
- відсутність фінансових інвестицій у капітал ключових учасників у її структурі власності, сумарний розмір яких перевищує 25% власного капіталу небанківської фінансової установи;
- відсутність суттєвих порушень фінансових зобов'язань протягом останнього року її діяльності щодо будь-якого банку або іншої юридичної чи фізичної особи.
Суттєвим вважається невиконання або неналежне виконання зобов'язання фінансового характеру, сума якого перевищує 300 тисяч гривень (або еквівалент цієї суми в іноземній валюті), а строк прострочення виконання зобов'язання фінансового характеру перевищує 90 календарних днів.
Небанківська фінансова установа має право надати Національному банку письмові пояснення щодо обставин виникнення суттєвих порушень фінансових зобов'язань у разі їх наявності. Національний банк має право не відмовляти у видачі ліцензії, якщо відповідні фінансові зобов'язання виконані на дату подання пакета документів, що має бути підтверджено кредиторами за такими зобов'язаннями.
- небанківська фінансова установа, її керівники або власники істотної участі в ній володіли істотною участю в банку станом на будь-яку дату, або
- керівники небанківської фінансової установи або власники істотної участі в ній обіймали не менше шести місяців посади в органах управління та/або контролю банку або посаду головного бухгалтера банку, або посаду керівника підрозділу внутрішнього аудиту банку чи виконували обов'язки зазначених осіб, або
- незалежно від обіймання посад і володіння участю в банку керівники або власники істотної участі небанківської фінансової установи станом на будь-яку дату мали право надавати обов'язкові вказівки або можливість іншим чином визначати чи істотно впливати на дії банку, -
протягом одного року, що передує прийняттю рішення Національним банком про:
- відкликання в банку банківської ліцензії згідно з пунктом 1 або пунктом 3 частини другої статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (ознака застосовується протягом 10 років із дня прийняття такого рішення Національним банком);
- віднесення банку до категорії неплатоспроможних у зв'язку з одноразовим грубим або систематичним порушенням банком законодавства у сфері готівкового обігу, що створює загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку, або віднесення банку до категорії неплатоспроможних з інших підстав, якщо в рішенні Національного банку також установлено здійснення банком ризикової діяльності, що створює загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку (ознака застосовується протягом 10 років із дня прийняття такого рішення Національним банком);
- віднесення банку до категорії неплатоспроможних з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 76 Закону України "Про банки і банківську діяльність", якщо рішення про віднесення банку до категорії проблемних, яке йому передувало, було прийняте у зв'язку зі здійсненням банком ризикової діяльності, що загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку (ознака застосовується протягом 10 років із дня прийняття такого рішення Національним банком);
- віднесення банку до категорії неплатоспроможних з інших підстав, передбачених статтею 76 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (ознака застосовується протягом трьох років із дня прийняття такого рішення Національним банком).
Ділова репутація небанківської фінансової установи не вважається бездоганною, якщо:
- небанківська фінансова установа володіла істотною участю в іншій небанківській фінансовій установі станом на будь-яку дату, або
- власник істотної участі в небанківській фінансовій установі володів істотною участю в іншій небанківській фінансовій установі станом на будь-яку дату, або
- керівник або власник істотної участі в небанківській фінансовій установі обіймав в іншій небанківській фінансовій установі не менше шести місяців посади в органах управління та/або контролю або посаду головного бухгалтера, або посаду керівника підрозділу внутрішнього аудиту чи виконував обов'язки зазначених осіб, -
протягом одного року, що передує прийняттю уповноваженим органом, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, рішення про застосування будь-якого з таких заходів впливу:
- призначення тимчасової адміністрації;
- анулювання (відкликання) ліцензії на право здійснення діяльності з надання фінансових послуг;
- виключення з Державного реєстру фінансових установ.
Небанківська фінансова установа, яка отримала ліцензію, протягом 10 робочих днів із дати змін у складі відомостей про структуру власності небанківської фінансової установи (змін у складі або в розмірі участі власників істотної участі в небанківській фінансовій установі, у складі або розмірі участі десяти найбільших остаточних ключових учасників у небанківській фінансовій установі) зобов'язана подати до Національного банку передбачені пунктом 39 розділу VI цього Положення документи про структуру власності разом з оригіналом або засвідченою підписом уповноваженої особи небанківської фінансової установи копією договору купівлі-продажу (іншого правочину), унаслідок виконання якого відбулися відповідні зміни в складі відомостей про структуру власності.
У повідомленні, яке подається разом із документами про структуру власності у зв'язку зі змінами в складі відомостей про структуру власності, обов'язково наводиться короткий опис змін із посиланням на реквізити правочинів, на підставі яких відбулися зміни.
Структура власності небанківської фінансової установи є непрозорою у разі її циклічності. Циклічною вважається така структура власності небанківської фінансової установи, у якій неможливо встановити всіх кінцевих власників істотної участі в небанківській фінансовій установі через те, що деякі чи всі ключові учасники в структурі власності володіють участю один в одному на одному або кількох рівнях/ланцюгах володіння корпоративними правами.
Крім цього, Національний банк має право продовжити строк розгляду пакета документів, за обґрунтованим клопотанням небанківської фінансової установи та встановити строк, на який продовжено строк розгляду (рішення приймає уповноважена особа Національного банку). При цьому, Національний банк зобов'язаний протягом п'яти робочих днів із дня прийняття рішення про продовження строку розгляду пакета документів у письмовій формі повідомити про таке рішення небанківську фінансову установу.
Крім цього, Національний банк має право надати зауваження та пропозиції до поданих документів, якщо вони не відповідають вимогам законодавства України, нормативно-правових актів Національного банку, у тому числі вимогам цього Положення, та встановити строк для їх опрацювання.
- подані документи містять недостовірну інформацію або не відповідають вимогам законодавства України, нормативно-правових актів Національного банку;
- небанківська фінансова установа та/або хоча б один з її керівників, та/або хоча б один із власників істотної участі в небанківській фінансовій установі не відповідають вимогам, установленим законодавством;
- фінансовий стан небанківської фінансової установи не відповідає вимогам, установленим законодавством;
- структура власності небанківської фінансової установи не відповідає вимогам щодо прозорості, установленим законодавством.
- установлення факту подання до Національного банку документів, що містили недостовірну інформацію;
- виключення небанківської фінансової установи з Реєстру фінансових установ;
- прийняття рішення про припинення небанківською фінансовою установою діяльності (крім перетворення);
- ненадання небанківською фінансовою установою як учасницею платіжної системи послуг з переказу коштів протягом 180 календарних днів із дати підписання ліцензії заступником Голови Національного банку;
- неусунення причин, за якими під час дії ліцензії були застосовані заходи впливу за порушення законодавства України, що регулює здійснення переказу коштів;
- повторного протягом календарного року порушення вимог законодавства України з питань переказу коштів;
- виявлення факту(ів) здійснення ризикової діяльності;
- наявності в Національного банку документально підтвердженої інформації від спеціальних державних органів, які здійснюють боротьбу з організованою злочинністю, чи органів державної влади про порушення небанківською фінансовою установою вимог нормативно-правових актів Національного банку, законодавства України з питань переказу коштів, запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню зброї масового знищення та/або до них застосовано санкції за порушення цього законодавства;
- установлення факту недотримання небанківською фінансовою установою внутрішніх правил про переказ коштів та/або правил платіжних систем, учасником яких вона є;
- невідповідності структури власності юридичної особи - небанківської фінансової установи та власників істотної участі в небанківській фінансовій установі вимогам законодавства України;
- виникнення обставин, що свідчать про невідповідність небанківської фінансової установи, його керівників, власників істотної участі в ній вимогам щодо ділової репутації;
- у разі не повідомлення фінансовоюкомпанією про обставини, що свідчать про невідповідність вимогам, установленим законодавством (фінансова компанія зобов'язана письмово повідомити про такі обставини Національний банк протягом п'яти робочих днів із дня виявлення таких обставин).
Будемо раді вам допомогти в питаннях пов’язаних з організацією та реєстрацією фінансових установ. Індивідуальний підхід до кожного клієнта. Кваліфіковані послуги з питань створення та реєстрації всіх видів фінансових установ, питань отримання ліцензій на фінансові послуги (факторинг, фінансовий лізинг, кредити і т.д.,), відкриття відділень фінансових установ.
Реєстрація всіх видів фінансових установ. Створення відокремлених підрозділів фінансової установи. Ліцензування діяльності фінансових установ. Супровід купівлі-продажу фінансових компаній
tel: 0671013668, 0993869134 Viber, Telegram, WhatsApp
email: pravofin7@gmail.com
Skype: Lawfin1